niedziela, 8 lipca 2012

ciasto cioci zinki z porzeczkami i bezą

jedno z lepszych ciast sezonowych , oczywiście oryginalnie w wykonaniu mojej cioci. najbardziej smakowało w ogródku , pod jabłonką i zawsze będzie mi się kojarzyć z wakacjami :)
 ja chyba muszę przejść porządny kurs doszkalający , bo  w ciocinym cieście owoce są zawsze na górze dokładnie między plackiem a bezą. u mnie jednak  robią co chcą i przeważnie idą na dno :)
 zamiast porzeczek można dodać agrestu , rabarbaru  lub wiśni , ja jednak lubię je tylko i wyłącznie w wersji porzeczkowej. ważne aby użyte owoce były kwaśne.
( ja robiłam z połowy składników na ciasto i z 1/3 na bezę, bo chciałam mały placek w małej blaszce :))
przepis podstawowy :
składniki na ciasto:

  • 5 jajek
  • 1 szklanka cukru
  • 1 i 1/2 szklanki mąki pszennej 
  • 1/2 szklanki mąki ziemniaczanej
  • cukier waniliowy 
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • niepełna szklanka oleju
owoce sezonowe wedle uznania 

beza :
  •  3 białka 
  • szczypta soli 
  • 1/2 szklanki cukru ( jeśli chcemy bardzo kruchą bezę podwajamy ilość cukru ) 
jajka ucieramy z cukrem  i z cukrem waniliowym na białą masę. obie mąki wymieszać z proszkiem do pieczenia i łyżką delikatnie wymieszać z masą jajeczną. dodać olej i znów delikatnie wymieszać. ciasto wylewamy na blachę ( wysmarowaną tłuszczem i posypaną bułką tarta , lub wyłożoną papierem do  pieczenia) . na wierzch układamy owoce. pieczemy ok 20-25 min w temp.180 stopni . ubijamy białka z solą na sztywno następnie po łyżce wsypujemy cukier dalej ubijając. gdy ciasto lekko się zrumieni, wyciągamy z piekarnika, kładziemy na nie bezę i znów zapiekamy ok 20 min, aż beza się lekko zrumieni. 
studzimy i jemy :) 
palce lizać :) 

3 komentarze:

  1. Taki smaczny przepis a ja wczoraj już wykorzystałam wszystkie porzeczki...

    OdpowiedzUsuń
  2. moje ulubione ciacho mamy.. pycha z rabarbarem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. pytanie : czy ta ilośc składników to już pomniejszona na mała blachę czy też w wersji na duża blachę ?

    OdpowiedzUsuń

UA-35252961-1